Monday 31 May 2021

רשימת המוזמנים

 
רשימת המוזמנים / לוסי פולי

ז'אנר: מתח
344 עמודים
הוצאת תכלת
שנת הוצאה: 2021

כבר דיברתי לא מעט על עניין התזמון והעיתוי וכמה שהם חשובים בקריאה. הספר הזה הגיע אליי בדיוק במבצע שומר חומות. ניסיתי לקרוא את הפרק הראשון ולא הצלחתי. בניסיון השני צלחתי 2 פרקים, ואחרי שהניסיון השלישי נכשל אף הוא, עזבתי את הספר וקראתי במקומו ספר אחר. כשסיימתי החלטתי לנסות לקרוא שוב את רשימת המוזמנים, שהרי לא יכול להיות שספר זכה לכזה באז ברחבי העולם לא יקבל ממני הזדמנות אמיתית. בניסיון הזה נסחפתי. ההשוואה של הניו יורק טיימס לאחת הסופרות האהובות עלי, אגתה כריסטי, עשתה לי את זה ותהיתי אם יש באמת מקום להשוואה. אכן מדובר באחד מספרי המתח המקוריים ביותר שקראתי. אני לא זוכרת שקראתי אף ספר עם עלילה דומה וטוויסטים דומים. מדובר בדרמת מתח עם עלילה שנבנית לאט ודורשת מהקורא סבלנות. הסבלנות במקרה הזה - השתלמה.

החתונה של וויל סלייטר וג'וליה (ג'ולס) קיגן היא חתונת השנה. אחד הזוגות הנוצצים של בריטניה מתחתן. הזמן: חודש יוני. המקום: אי אירי נטוש ולא מיושב - איניס אמפלור. החתן: כוכב תוכנית הריאליטי "לשרוד את הלילה" וחביב הנשים. הכלה: בעלת המגזין האינטרנטי המצליח "דאונלוד". השניים נפגשו במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, במסיבה שערכה ג'ולס למגזין שלה ומאז לא נפרדו. אחרי כמה חודשים החליטו להתחתן. בספר יש חמישה דוברים. בדרך כלל אני לא חובבת ספרים עם יותר משתי נקודות מבט אבל הפעם זה לא הפריע לי. למה? זה חשוב מאד לעלילה, וכל דמות תרמה את החלק שלה לבניית המתח.

אוליביה היא נקודת המבט הראשונה. אוליביה בת ה-19 היא אחותה הצעירה למחצה של ג'ולס ומשמשת כשושבינה באירוע.
השנייה היא האנה, אשתו של צ'רלי - ידיד הנפש של ג'ולס. היחסים בין ג'ולס וצ'רלי הם אפלטוניים אבל האנה אף פעם לא חיבבה את ג'ולס.
השלישי הוא ג'ונו, חברו הטוב והשושבין הראשי של וויל. ג'ונו הוא זה שהגה את הרעיון לתוכנית שוויל מככב בה, אבל הרשת החליטה לוותר עליו. הוא לא יפה ונוצץ כמו החבר שלו.
הרביעית היא איפה, מארגנת החתונה. איפה מתגוררת באי ועובדת כמארגנת חתונות בעסק משותף עם בעלה השף. הם בטוחים שהחתונה המדוברת תרים את העסק שלהם גבוה ובזכותה הם יזכו ללקוחות חדשים.
נקודת המבט החמישית היא של ג'ולס הכלה.

אל האי נאספים 150 אורחים מאושרים שזכו להיות חלק מהיום הגדול. אבל אז מתגלה גופה. מי האדם שלא זכה לשרוד את החתונה? האם הוא נרצח או שמדובר בתאונה? מה שיפה ומקורי הוא שאנחנו לא יודעים של מי הגופה עד כמעט סופו של הספר, בניגוד לספרים רבים בהם אנחנו מתוודעים לזהות הקורבן מהתחלה. במהלך הקריאה אנחנו לומדים להכיר את הדמויות ועברן. שימו לב לרמזים הקטנים שמשלבת הסופרת במומחיות רבה במהלך העלילה.

פסק הדין:
רשימת המוזמנים הוא אחד מהספרים היותר מפורסמים שיצאו בשנה שעברה והאמת היא - שהוא מצדיק את הבאז סביבו. הטוויסט הראשון הפתיע אותי מאד, אחריו כבר חזיתי במדויק את כל הטוויסטים והתרחשויות והוא היה די צפוי עבורי אבל אני חייבת לציין את הטוויסט הראשון והמפתיע, את הכתיבה הנהדרת והסוחפת, ואת הדמויות שבנויות נהדר. לא מדובר בדמויות שתחבבו אבל הן מושלמות לסיפור. הסופרת מצליחה באמצעות תיאורי האי והדמויות ליצור אווירה מקאברית שמשמשת תפאורה מעולה לעלילה. אז האם ההשוואה לאגתה כריסטי נכונה? באופן מפתיע התשובה היא כן. אהבתי מאד את סופו של הספר. למרות שהוא צפוי הוא עדיין מספק מאד, ובספרי מתח - זה כל מה שחשוב לי.

⭐⭐⭐⭐ וחצי כוכבים




No comments:

Post a Comment