Friday 28 May 2021

הנמלה והצרצר

 הנמלה והצרצר / יעל שכנאי

ז'אנר: ילדים
24 עמודים
הוצאת רימונים
שנת הוצאה בארץ: 2021

אני מאד אוהבת להקריא לבתי זואי ספרים המבוססים על משלים, במיוחד כאשר הם כוללים האנשת בעלי חיים. כולנו גדלנו על משל הנמלה והצרצר, ושמחתי מאד לראות שהוא יצא בעיבוד מחודש של יעל שכנאי הנהדרת, שמתאים בדיוק לילדי הגן וכך גם זואי תוכל ליהנות ממנו. את סיפורם של הנמלה והצרצר כולנו מכירים: הנמלה החרוצה עובדת ואוגרת מזון לחורף הקר, בעוד הצרצר הבטלן ממשיך לבלות, לנגן ולשיר כאוות נפשו מבלי לחשוב על התוצאה. הניגוד הזה בין הנמלה לצרצר הוא מרכז הסיפור, ומה שאני כל כך אוהבת במשל הספציפי הזה, הוא שאין נכון ולא נכון, כולם בסופו של דבר מרוויחים ומפרים האחד את השני, יש נקודת אמצע בין שתי הדמויות והאמצע הוא נהדר.

הסיפור נכתב בחריזה מתגלגלת על הלשון ועם כמה עדכונים למשל המקורי. המזון אותו אוגרת הנמלה מתאים למזון אותו הילדים מכירים ואוהבים: בייגלה, וופלים, ביסקוויטים וראיתי שבשלב הזה של ההקראה זואי היתה מרותקת לסיפור. בנוסף כתבה יעל גם טוויסט קטן לסיפור המקורי, ששינה את הסוף והפך אותו, לפחות בעיני, לטוב בהרבה מזה של המשל המקורי. מוסר ההשכל של הסיפור גם הוא מעולה בעיני: עבודה היא חשובה מאד ובלעדיה לא נוכל להתקיים אבל גם ההנאה חשובה לא פחות, ולאחר העבודה אפשר ליהנות. האיזון הנכון בין שניהם הוא מה שהופך את חיינו לטובים יותר.

פסק הדין:
איזה עיבוד נהדר ומשעשע למשל הקלאסי! אהבתי מאד מאד את האיורים של רעיה קרס, שהתאימו בדיוק לטקסט והמחישו את מה שמתואר בעלילה. זואי היתה מרותקת לספר וזהו בעיני כוחם הגדול של משלים: מוסר ההשכל שלהם והדרך שבה נבנה הסיפור הוא מותח ומעניין לכל גיל. אהבתי מאד את סופו השונה והמקורי של העיבוד הזה, שמתאים בדיוק לילדים, וגם את העובדה שגם הנמלה וגם הצרצר שניהם השלימו האחד את השני במדויק. ממליצה בחום על העיבוד המחודש והעדכני שנוגע בנושאים חשובים של חשיבותה של עבודה, תכנון מראש, וסדר עדיפויות. אין גיל צעיר מדי להנחיל לילדנו את הערכים הללו.

⭐⭐⭐⭐⭐



No comments:

Post a Comment