Monday 9 November 2020

פשעים זניחים

  פשעים זניחים / ביורן הלדורסון

ז'אנר: דרמה
 עמודים 143
הוצאת לסה ספרות צפונית
 2020 שנת הוצאה


אחד הדברים שאני אוהבת במיוחד הוא לגלות ספרים שלא הייתי מגיעה אליהם לעולם בעצמי. זה בדיוק מה שעושה עבורי הוצאת לסה. היא לוקחת ספרים מקומיים, כאלה שלא שמעתי עליהם וכנראה שלא הייתי מגיעה אליהם לבד, ומתרגמת אותם. הפעם מדובר במיני יהלום בשם פשעים זניחים. הספר מורכב מאוסף של שבעה סיפורים שהמשותף להם הוא אירוע חריג שבו מעורב הגיבור. אני חושבת שכתיבת סיפורים קצרים מצריכה כישרון ייחודי. יש לסופר הרבה פחות מילים, זמן ומקום להצליח לגעת בלב הקורא ולהעביר לו את הרעיון של הסיפור. בנוסף עליו לחשוב על קו מקשר בין הסיפורים, כדי שיוכלו להתחבר למקשה אחת מגובשת. ביורן הלדורסון הצליח במשימה הזו.

עשה נכון הסופר שבחר לפתוח את הספר עם רעש ילדים – הסיפור  הראשון. הסיפור ממחיש את מהות הכותרת פשעים זניחים בצורה הטובה ביותר. הוא נתן לי אגרוף בבטן והצליח ליצור אצלי את אותה ההרגשה שבעיני התכוון הסופר לייצר אצל הקוראים שלו. הסיפור השני – אם רק הייתם מתקשרים נגע בי באופן אחר. הוא גרם לי לחשוב על ביקורי העבר שלי אצל סבתי, והתחלתי לראות את הביקורים באור אחר, דרך נקודת המבט שלה ולא רק נקודת המבט האנוכית שלי.

הסיפורים השלישי והרביעי – מדוזות והבעל ואחיו, נבחרו בעיני להופיע האחד אחרי השני כי הם עוסקים בקשר המורכב שבין אחים, ומצאתי לא מעט נקודות דמיון ביניהם. הבעל ואחיו נוגע בנושא הלא פשוט של כלות בהזמנה. איזה נשים תמצאו באתרים האלה? אני רק יכולה לשער שבמרבית המקרים מדובר בנשים הרוצות לעזוב את ארצן מסיבה זו או אחרת. איזה מין גברים ייכנסו לאתרים כאלה? גברים שככל הנראה לא הצליחו, מסיבות שונות, למצוא בארצם אישה שתינשא להם. הסיפור נתן זווית יפה ומעניינת לנושא.

הסיפור החמישי – שני שועלים, הוא במפתיע הסיפור האהוב עלי מבין השבעה. הוא כבש אותי בפשטות שלו, במציאותיות שלו, בסיטואציה הנפוצה של זוגיות שנשחקת מחיי היום יום. יכולתי להתחבר אליו בצורה הטובה ביותר משלל הסיפורים. הסיפור הששי – נסחף עם הזרם, היה המותח מבין השבעה. הייתה בו אפילו תעלומה קטנה, תעלומונת – כך קראתי לה בזמן הקריאה. אהבתי מאד את הקשר בין הגיבור לבין הכלב שלו, ובכלל הקשר בין האדם ובעלי החיים היה מוטיב חוזר בספר. 
הסיפור השביעי והאחרון – להכות נשים, מתאר אדם שביצע שגיאה בילדותו, ואיך היא משפיעה על חייו כאדם בוגר. גם הסיפור הזה, בדיוק כמו הראשון, ממחיש מצוין את כותרת הספר ולטעמי נבחר במכוון לסגור את העלילה באופן שתבהיר לקורא את הנושא המקשר בין הסיפורים. 

פסק הדין:
ניסיתי לחשוב במהלך הקריאה מדוע בחר הסופר לקרוא לספר פשעים זניחים, והגעתי למסקנה שהפשעים שבוצעו במהלך הספר נבעו בעיקר מהסתרת האמת. הבחירה מה לספר או לא לספר, וזה הזכיר לי את "שקרים קטנים גדולים" ואיך שקר קטנטן יכול להתנפח ולהפוך לשקר גדול ואפילו לכזה שיכול להוביל לפשע. הפשעים המדוברים אמנם זניחים, אך יש בהם משהו מטריד שמערער את הגיבור והקורא כאחד. אהבתי מאד את כתיבתו של הסופר, את הקווים הנקיים והפשוטים שבאמצעותם הוא מתאר את סיפורם של אנשים רגילים, את הפשטות של הדמויות, את הדרך שבה הוא בחר לשתף את הקורא במחשבות שלהם ואת קצב העלילה. הקריאה הייתה חוויה מרעננת ושונה מהספרים שאני לרוב קוראת. את הספר תרגמה ללא רבב שירלי לוי שהצליחה להנגיש לקוראת ישראלית כמוני את ההוויה האיסלנדית במיטבה. 

⭐⭐⭐⭐ וחצי כוכבים





No comments:

Post a Comment